Reittiohje 2023

Kartta on paras apusi reitillä pysymiseen. Voit halutessasi ladata kartan pdf-tiedostona seuraavista linkeistä. PDF-versiota saa hyvin kännykällä zoomailtua, jos paperiversio tuntuu liian epäselvältä.

GPX-tiedostot

Voit seuraavasta listasta ladata gpx-tiedoston ja asentaa sen kelloosi, gps-laitteeseen tai kännykkääsi auttamaan reitillä navigoinnissa.  Lisävinkkejä navigointiin löytyy suunnistusapusivulta

Reitit on ladattu myös Garmin connectiin:

Huom. Garmin Connect on tällä hetkellä hieman rikki ja hukkaa rastipisteitä, mutta varsinainen reitti siirtyy oikein. Jos haluaa varmistaa, että rastipisteet ovat kaikki mukana, kannattaa kytkeä rannelaite piuhalla tietokoneeseen ja kopioida gpx-tiedosto rannelaitteen NewFiles-kansioon. Paperikartta toimii aina 😉

Kaikki reitit kiertävät ensimmäisenä 30 km reitin. Vasta 30 km reitin loppupäässä täytyy valita jatkaako 50 kilometrille ja pidemmille reiteille.  Kuhunkin reittiin kuuluvat rastit on listattu kartassa sekä tällä sivulla. Kulje rastit annetussa järjestyksessä ilmoitettua reittiä seuraten. Muista leimata jokaisella rastilla.

Huoltopisteet

• ABC-huoltoasema, avoinna 09 - 21
  • Rasti 3N Keuruun uimahalli, vettä 24 h seinässä olevasta hanasta, päivällä myös kahvila klo 13 -18
  • S-market, avoinna 07 - 22
  • K-market, seinässä vesihana käytössä 24 h, kauppa avoinna 7-21
  • Tapahtumakeskus Nyyssänniemessä
  • Rasti 5G eli Veikkolan seurantalo, jossa on popup-kahvila lauantaina klo 10-17
  • Rasti 7G eli Pöyhölä, jossa on popup-kahvila n. klo 14-18 ja buffet klo 12-20
  • Rastien 3F ja 5A lähistölle voi tehdä etukäteen omalla vastuulla varustejemman tai jättää autonsa parkkiin Kelloniementien pysäköintipaikalle (Kelloniementie 17) tai Kivelän kentälle (Kaskitie 7)

30 km

Kartassa sininen katkoviiva on 30 km reitti.

Lähtöpaikka on leirintäalueen WC- ja suihkurakennuksen kupeessa. Lähtö on merkitty rastilipulla sekä isolla lähtölakanalla. Muista ehdottomasti leimata lähtörastilla, koska muuten et näy seurannassa saatikka tuloksissa. Reitti alkaa kulkemalla leirintäalueen rannan puoleista tietä pitkin leirintäalueen eteläpäähän, josta siirrytään pienelle polulle. Asuma-alueen ohituksen ja pienen polkupätkän jälkeen saavutaan risteykseen rastille 3A.

Reitti jatkuu ensin tietä ja sitten hienoja polkuja pitkin hautausmaan eteläpuolitse Mäntäntielle. Ole varovainen tietä ylittäessäsi, koska Mäntäntiellä on vilkas liikenne.

Reitti siirtyy Ilovuoren vanhan metsän hienoille poluille. Rasti 3B on polkujen risteys. Rasti 3C on tien ja polun risteys.  Mäntymäen huipun jälkeen on vaativahko lasku. Ole varovainen. Pian saavutaan vanhalle ratapohjalle, joka tuo Karjolammen kulmalle. Kierrä kaunis  lampi vastapäivään. Rastin 3D kohdalla järven eteläpäässä olevan ojan ylityskohdalla polku erottuu huonosti.

Junaradan saa ylittää vain reitillä olevasta kohdasta. Ole varovainen Jyväskyläntietä ylittäessäsi. Teollisuusalueen jälkeen pääset pienen polkupätkän jälkeen Keuruun suurimalle siirtolohkareelle Murronkivelle. Muista leimata rasti 3E valokuvaamisen lomassa.

Pienen teknisen polun ja metsäautotien jälkeen jatketaan pientä polkua pitkin lounaaseen rastille 3F.  Reitti jatkuu vielä vähän matkaa polkua pitkin kunnes päästään pyörätielle, joka tuo Jyväskylän tielle ABC -huoltoaseman kulmalle. Jatka länteen kunnes ylität Lapinsalmen.

Lapinsalmen sillan jälkeen käänny jyrkästi takaisinpäin ja suuntaa alas rantaan. Rantaväylää seuraillen kuljet aina Kurkisaaren pohjoisimpaan kulmaan saakka. Tämän jälkeen kierrät pohjoiskautta Kurkilahden ympäri. Pienen asutusaluemutkittelun jälkeen pääset Seiponmäen ulkoiluväylille. Maston ohitettuasi suuntaat ulkoiluväylältä pienemmälle polulle ja rastille 3H, joka on polkujen risteys.

Reitti kulkee autiotalon pihan kautta Vaasantielle, joka alitetaan alikulkukäytävän kautta. Vaihdetaan Myllymäentielle, joka kulkee kauniilla harjulla. Harjun halkaisevan kanavan kohdalla on rasti 3I, joka on Herpmannin poikain muistomerkki.

Kanavan jälkeen siirry heti rantaan mukavalle rantapolulle. Ketvelniemen asutusalue läpäistään ulkoiluväyliä pitkin. Latvatien ylityksen jälkeen päästään luontopolulle, jonka opasteita voit nyt seurata. Ainoastaan Pukkivuorentien ylityksen jälkeen kannattaa jatkaa suoraan eikä seurata luontopolkumerkkejä.

Pukkivuoren päältä on hyvä lasketella pientä tarkkaavaisuutta vaativaa polkua pitkin Ranta-Keuruun alueelle. Jos käy tuuri, näet vielä lampaita pellolla Laajalahden pohjukassa. Seuraile rantapolkua Saunaniemessä olevalle rastille 3L.

Rantapolkua seuraillaan kunnes oikealla näkyy pieni silta, joka kulkee pieneen niemeen. Sillan alussa on rasti 3M.

Seuraavaksi onkin suoraviivainen reitti Keuruun keskustaan. Vähän ennen uimahallia käväistään kivoilla polulla ison supan pohjalla. Uimahallilla on rasti 3N. Uimahallin oven vieressä on seinässä vesipiste. Uimahallin kahvio on auki lauantaina klo 13 - 18.

Uimahallin jälkeen koukataan vielä pienen polkupätkän kautta Keuruun vanhan kirkon hautausmaan kulmalla olevalle rastille 3O. Tässä kohdassa pisimmät reitit erkanevat ja jatkavat sillan yli Jyväskylää kohti. Katso jatko-ohjeet kohdasta 50 km.

Lyhin 30 km kurvaa taas rantaan, mutta kääntyykin nyt etelään ja kohti Nyyssänniemeä.

Ennen Nyyssänniemeä poiketaan vielä parille polulle rasteilla 3P ja 3Q.

50 km

Kartassa vihreä katkoviiva on 50 km reitti.

Matka jatkuu samaa reittiä, kuin 30 km kulki jo aiemmin, mutta nyt eri suuntaan. Tarvittaessa voit huoltaa ABC:lla ( klo 09 - 21) tai Kaskitien urheilukentällä / Kelloniementien pysäköintipaikalla, jos olet tehnyt näiden tuntumaan kätkön tai autosi on täällä parkissa. Rasti 5A on aivan Kelloniementien pysäköintipaikan vieressä.

Hiihtopaanaa seuraillen kuljetaan kohti rastia 5B, joka on laavu. Matkalle osuu hieno avokallio-osuus.

Rasti 5I kuuluu reitille vasta paluumatkalla eli tässä tienoolla on reitissä edestakainen osuus. Rastilta 5I itään on heti kaksi ojaa joiden kohdalla ei ole siltaa. Ylitä varovasti. Sähkölinjalla reitin mahdollisesti kostein kohta on juuri ennen pellon ylitystä. Sähkölinjalla kulkevaa hyväpohjaista uraa seurataan kunnes saavutaan tielle. Jatka tietä vasemmalle kunnes juuri ennen seuraavaa tienristeystä oikealle lähtee pieni polku. Tämä polku on ns. tekeillä eli ei ole kaikista parhain, mutta nyt pääset mukaan polkutalkoisiin tamppaamaan. Polku ylittää puron, jonka vieressä on iso kuusi. Tämä on rasti 5C.

Saavut tielle reitin risteyskohtaan. Lähde tietä pitkin alamäkeen kohti rastia 5D. Tämän rastin jälkeen pääset nautiskelemaan mainioista poluista. Reitti ei kulje Jukojärventietä pitkin vaan tie vain ylitetään ja kuljetaan tien varressa olevaa polkua. Rastin 5E jälkeen tarjolla on alueen parhaita neulaspolkuja.

Jukojärven kylällä ole tarkkana, että löydät oikean kohdan kääntyä polulle. Polku on paikallinen luontopolku ja se on viitoitettu ja merkitty. Rasti 5F löytyy hienossa rehevässä notkossa olevalta sillalta.

Pienen ylämäkiosuuden jälkeen pääset rastille 5G eli Veikkolan talolle, jossa on lauantaina myös popup-kahvila. Myös yöaikaan Veikkolasta on saatavilla juotavaa. Tiedä vaikka katoksessa olevassa takassa olisi myös nuotio, jonka äärellä voi hetken lämmitellä.

Veikkolasta tehdään pieni lenkki Jukomäen päällä olevalle nuotio- ja maisemapaikalle. Hienojen polkujen jälkeen palataan taas Veikkolaan, josta matka jatkuu maakuntauran kivaa polkua seuraillen jo tulomatkasta tutulle sähkölinjalle. Jatka jo tulomatkalta tuttua reittiä rastille 5I eli mahlakodalle.

Mahlakodalta jatketaan hiihtopaanaa pitkin, kunnes Häntämäkeen noustaan maastopyöräilyreittiä pitkin. Häntämäen päällä voi ihastella maisemia. Muista myös käydä rastilla 5J, jossa on nuotiopaikka ja pieni katos. Älä vahingossa mene rastille 16B (violetti reittiviiva), joka on vasta 160 km reitin viimeisellä lenkillä.

Seuraavaksi voivat pisimpien matkojen kulkijat taas tehdä omatoimihuoltoa alkumatkalta tutun rastin 5A tai rastin 3F läheisyydessä. Reitti kulkee taas ABC:n nurkalle. Pidemmät matkat jatkavat tästä Keuruun keskustan läpi pitkälle länteen. 50 km alittaa Jyväskyläntien ja yhtyy 30 km loppureittiin rastilla 3P ja käy tämän jälkeen vielä rastilla 3Q ennen saapumista maaliin.

75 km

Kartassa 75 km ja 130 km ja 160 km on merkitty purppuralla katkoviivalla.

ABC:lta reitti jatkuu Jyväskyläntietä/Haapamäentietä seuraillen Keuruun keskustan ohitse. K-supermarket jää reitin pohjoispuolelle. Tarvittaessa juomavettä saa lisää K-supermarketin vesipisteestä, joka toivottavasti pysyy sulana yön ympäri. Reitti jatkuu länteen, kunnes kurvataan Otavan kirjapainon alueen kautta Otavan kivoille poluille ja rastille 7A.

Ole varovainen vilkkaan Haapamäentien ylityksessä. Heti ylityksen jälkeen reitti menee aivan talon länsikulmaa viistäen kohti Kiviniemen suojelualuetta. Kiviniemessä on hieno, mutta tekninen rantapolku, jota emme nyt käytä, koska se on osittain tulvan valtaama. Reitti koukkaa siis rannalta pois suojelualueen laidassa kulkevalle paanalle. Suojelualueen lopussa koukataan katsomaan paljonko rantakalliota on tulvan alta näkyvissä rastilla 7B.

Kulje autoja varoen lyhyt matka Haapamäentien laidassa. Ylitä tie varovasti Kiviselän kievarin kohdalla. Tie alittaa radan. Pienen hiekkatieosuuden jälkeen käännyt etelään polulle. Tämä polku on paikotellen hakkuujätteen tukkima. MaastoMahti on jo pahimmat risut reitiltä raivannut, mutta kukin kulkija voisi vuorollaan jatkaa siivoamista ja nostaa tällä osuudella vähintään yhden oksan pois polulta.

Puron ylityksen jälkeen polku alkaa nousta jyrkemmän. Tällä pätkällä polku jopa katoaa parissa kohdassa. Jatka kuitenkin koko ajan samaan suuntaan, niin pysyt kyllä reitillä.  Saavut lopulta pienelle sievällä metsäautotielle. Nyt saat lasketella hienon kuusikon keskellä seuraavalle purolle asti. Puron ylityksen jälkeen jatka metsäautotietä kunnes saavut Tonttumäen kupeeseen teiden risteykseen rastille 7C.

Seuraavalla tieosuudella voit ihmetellä Karhuvuoren ja Pieni-Mittamon kupeessa entisen varuskunnan räjäytysjälkiä. Rastille 7D pääset muuten hyvää polkua pitkin, mutta esteenä on joitakin kaatuneita puita. Tässä vaiheessa matkaa onkin hyvä lämmitellä yläkroppaa ja nostella sähköpyörää runkojen ylitse. Rastin 7D jälkeen on tarjolla alamäkeä, jonka loppuosassa polku katoaa kokonaan näkyvistä. Ensimmäinen tekee tähän hyvän alkujäljen ja muut tamppaavat perässä hyvän polun? 😁

Pienen tiesiirtymän jälkeen päästään Haitonvuoreen, josta löytyy oikein mukavaa polustoa. Pieni pätkä päästään nautiskelemaan avokalliolla kunnes laskeudutaan kuusikkoon ja siirrytään Kolhontielle.

Kolhontiellä kuljetaan etelään kevyen liikenteen väylää kunnes päästään rastille 7F, joka löytyy polun päästä. Tätä polkua seuraillen päädytään lopulta rastille 7G eli Pöyhölään. Pöyhölässä on päiväsaikaan pihalla koululaisten kahvila ja päärakennuksessa Pöyhölän buffet. Yöaikaan tarjolla on vesihuoltoa styrox-astioihin jemmatuista vesikanistereista.

Pöyhölän herkkujen jälkeen 75 km lähtee kohti pohjoista ja pitemmät matkat jatkavat etelään. Tiepainotteinen loppumatka kohti maalia katkaistaan käymällä rantarastilla 7H, jonka jälkeen kuljetaan jo osittain tuttua reittiä Keuruun keskustaan. Keskustassa koukataan vielä sataman ja vanhan Keuruun kautta kunnes liitytään 30 km reittiin ja kuljetaan maaliin rastien 3P ja 3Q kautta.

100 km

Tämä osuus on merkitty karttaan sinisellä katkoviivalla.

Pöyhölässä herkuttelun jälkeen 100 km ja muut pitemmät matkat käyvät nautiskelemassa yhtä tämän vuoden parhaita alueita Keurusselän liikuntapuiston suunnalla. Pöyhölästä ajellaan mainioita polkuja pitkin vanhalle varuskunnan alueelle. Rasti 10B käyminen pakottaa välttämään urbaanimpaa aluetta.

Reitti siirtyy rannan tuntumaan Kaapontielle ja sieltä edelleen hieman teknisille rantapoluille. Täältä löytyy myös reittimerkkejä eli kyseessä on yksi Keuruun runkopyöräreittejä. Keuruun kaupungin oma kartta hieman hämää, koska reittimerkit ovat rantapolulla eivätkä tiellä. Rasti 10D löytyy laavun takana hieman piilossa olevasta korsusta.

Rastin 10E eli bunkkerin siirrytään Montosvuoren rinteille. Matkaa kerätään pienellä kiemurtelulla ja samalla kuljetaan alueen parhaita polkuja. Reitti ohittaa Hotelli Keurusselän, jonka pitäisi olla avoinna joka päivä puoleen yöhön saakka. Tarvittaessa hotellilta saa hankittua lisää evästä. Hotellin jälkeen rastilla 10H on tulipaikka. Rastilla 10I on laavu.

Tietä ja polkuja seuraillen päästään sähkölinjalla olevalle rastille 10J. Rasti 10K on kummitusmylly! 👻

Rasti 10L on kivalla Hepoharjulla.

Keurusselän liikuntapuiston kautta kuljetaan vielä toistamiseen. Rasti 10M on liikuntapuiston laavu.

Vielä muutama mutka Papuvuoren kautta ja sitten palataankin osittain samaa polkua pitkin Pöyhölään. Pöyhölässä voi taas tankata, että viimeiset kilometrit varmasti kulkevat mukavasti. Loppumatka seuraa 75 km loppuosuutta.

130 km

Tämä lenkki on merkitty purppuralla katkoviivalla.

Vajaan 100 km reissun jälkeen kaksi pisintä matkaa tekevät vielä kaksi lenkkiä. Ensimmäisenä 130 km saadaan täyteen käymällä Pohjoisjärven kylän ja Lintusyrjänharjun mahtavilla neulaspaanoilla. Nyyssänniemestä on pitkähkö siirtymä Pohjoisjärvelle ensin tietä pitkin ja sitten polkua ja metsäautoteitä seuraillen. Menomatka tehdään eteläisempää reittiä rastin 13A kautta ja paluu pohjoisempaa reittiä pitkin.

Pohjoisjärvellä seuraa ensin läntisempää reittiviivaa ja kulje rastit oikeassa järjestyksessä. Alueella saattaa risteillä enemmänkin uria, kuin mitä kartassa näkyy. Paluureitille lähdetään rastin 13H eli Hoskarinjoen sillan jälkeen.

160 km

Tämä lenkki on merkitty purppuralla katkoviivalla.

Viimeinen 30 km käväisee jo aiemmin tutulla Jukojärven suunnalla. Matkalle poimitaan kuitenkin vielä käymättömiä hyviä polkuja. Ensin kuljetaan Ilovuoren laavun (rasti 16A) kautta. Sitten oikaistaan Kivelään hieman teknistä polustoa pitkin. Nyt on taas mahdollisuus käyttää omaa huoltoa ennen kuin reitti nousee Häntämäkeen, mutta tällä kerralla eri polkua kuin 50 km reitillä käytettiin.

Rastille 16C edetään pitkälti ennalta tuttua reittiä. Jos tämä tuntuu liian tylsältä, voi ratamestarilta kysellä omaa spesiaalireittiversiota, joita suunnittelupöydältä löytyy useita vaihtoehtoja. Näissä vaihtoehdoissa on riskinä paikoin keskimääräistä suurempi määrä tunkkaamista ja isompi mahdollisuus kastella varpaita. Iso Kalliolampi ja Ronavuori tarjoaisivat haasteita, jos matka ei vielä riitä.

Rasti 16C on mäen päällä kohdassa, josta mainio polku lähtee kohti pohjoista. Hienon polkupätkän jälkeen koukataan Karhunkankaantietä rastille 16D. Syrjälänvuori ylitetään hieman haastavampaa polkua pitkin. Pieni tiesiirtymä kuljettaa juuri uusitun Virtalankosken sillan ylitse. Kannattaa vilkuilla vieläkö vesi on kevättulvakorkeuksissa koskessa.

Rastille 16E saavutaan mukavaa polkua pitkin. Rasti 16F on selkeässä paikassa risteyksessä. Rastin 16G ympäristössä on hyvää polustoa vaikkakin paikoin on hieman oksia maastopyöräilijän kiusana.

Rastille 16H voi koittaa tulla Hapatuslahden pohjukan kautta kulkevaa polkua, mutta täällä on vaarana upota tulvaan tai jäihin. Olosuhteiden pakosta reittiä on viety tietä pitkin. Hienoja polkuja seuraillen siirrytään Seiponmäen kautta Kurkiniemeen. Jos voimia on liikaa jäljellä, niin bonuskilometrejä voi kerätä kiertämällä Kurkiniemen ja Matalasalmen tulvivat rantapolut 😁 Helpommalla pääsee, jos seuraa kartalle piirrettyä reittiä rastille 16I, joka on polkujen risteys.

Vielä rastilla 16J saa kokeilla onko reisissä jerkkua eli rasti on harjanteen päällä. Tämän jälkeen kuljetaankin suorinta reittiä kohti maaliin. Vain rasti 16K uimarannalla tarjoaa pienen hengähdyksen loppukirin lomaan.

Valokuvaajille

Hyviä kuvauspisteitä ovat esim.