2016-10-19

Ratamestarin lausunto / reittiohje

Reittiohje

Alkumatka, kaikki reitit

Kaikki matkat aloittavat kulkemalla Mörköpolun pohjoisosuuden. Reitti eroaa virallisesta Mörköpolun reitistä vain hieman alkuvaiheessa. Vajaa 400 metriä kisakeskuksen jälkeen käänny vasemmalle neulaspolulle. Risteys on merkitty punavalkoisella kuitunauhalla. Jatka polkua pitkin kohti pohjoista kunnes saavut reilun 1,1 km kuluttua Mörköpolulle kohtaan jossa reitin eri versiot yhtyvät. Jatka vasemmalle Mörköpolun Kettuhiekkaan vieviä opasteita seuraten. Älä valitse Kaakkovuoreen vieviä polkuja ennen kuin paluumatkalla.

Rastit 1 - 3

Reitin pohjoisin pätkä Keiteleen rantamaisemissa on haastavampaa polkua kivisyyden takia. Kierrä pohjoinen reitti vastapäivään eli nouse ensin Laulumäelle ja laskeudu sieltä luoteeseen Keiteleen rantaan. Ensimmäinen rasti löytyy nuotiopaikalta Keiteleen rannalta. Etelään palataan aluksi samaa reittiä kuin käytettiin pohjoiseen kuljettaessa.
Kaakkovuoren kohdalla poiketaan vuoren laelle ja näkötorniin toiselle rastille. Rasti on näkötornin huipulla. Kaakkovuoren jälkeen kuljetaan Mörköpolkua pitkin takaisin kisakeskuksen kupeeseen josta löytyy kolmas rasti polkujen risteyksestä.

Rasti 17 - vain 30 km, reitit erkanevat

Kisakeskuksesta etelään jatketaan Mörköpolkua pitkin. Neulaspolun sijaan tarjolla on hetken aikaa hieman kivisempää harjua kunnes saavutaan Mörköpolun kodalle. Kodalta eteenpäin nautitaan taas kangasmetsän helppoudesta.
Sumiaistentien ylityksen jälkeen 30 km reitti jatkaa suoraan Mörköpolkua pitkin aina Mörkökoskelle (rasti 9) saakka ja palaa sitten samaa reittiä takaisin. Rasti 17 löytyy Mörköpolun varrelta vähän ennen harjun katkaisevaa puroa ja 30 km reitin kulkijat leimaavat tällä rastilla sekä meno- että paluumatkalla.

Rasti 4 - 50 km, 75 km, ja 100 km, reitit erkanevat

Kaikki muut reitit paitsi 30 km lähtevät heti tien ylityksen jälkeen vasemmalle itään, ohittavat hienon lähteen ja jatkavat sen jälkeen seudun upeimpia polkuja pitkin itään kohti Sumiaisia. Polku etenee lähteeltä suoraan, ylittää tien, ylittää puron ja saapuu tielle. Tietä kuljetaan hieman matkaa vasemmalle pohjoiseen kunnes uusi polku lähtee oikealle itään. Tätä polkua jatketaan seuraavalle tielle. Lyhyt koukku oikealle ja taas polku jatkuu itään / kaakkoon. Polku yhdistyy lopulta pieneen tiehen. Tietä kuljetaan vasemmalle itään kunnes saavutaan suuremmalle hiekkatielle (Pitkämäentie). Käännytään oikealle etelään ja jatketaan Pitkämäentietä noin 300 metriä kunnes vasemmalta jatkuu taas tie sekä polku. Kulje kaakkoon lähtevää polkua kunnes saavut seuraavalle rastille (rasti 4) .

Rasti 5

Jatka rastilta polkua kaakkoon. Saavut sähkölinjalle jota pitkin polku jatkuu koilliseen kunnes yhdistyy Soidinmäentiehen.
Koillisessa näkyy Huutjärventien risteys. Jatka Huutjärventietä itään noin 1,4 kilometriä. Tie kulkee mäen päällä pihapiirin lävitse ja heti sen jälkeen vasemmalle lähtee nimetön pienempi tie toisen autioituneen pihapiirin läpi. Kulje autiotilan läpi ja jatka tätä pikkutietä pitkin noin kilometrin verran. Järvi ilmestyy oikealle ja tie päättyy. Heinikoituneen vanhan pellon poikki jatkuu tien päästä polku. Pellon jälkeen polku ylittää pienen puron. Polku katoaa. Reitti seuraavalle tielle on merkitty punavalkoisilla nauhoilla. Seuraile aukon laitaa äläkä erehdy oikealle ilmestyvän mökin pihamaalle vaan kaarra aukon kulmasta vasemmalle kahden pienen mäennyppylän välistä ja päädyt lopulta hiekkatielle.
Jatka hiekkatietä pohjoiseen kunnes saavut Mäkiraiviontielle. Käänny oikealle ja jatka Mäkiraiviontietä itään kunnes olet mäen päällä. Nyt vasemmalle pohjoiseen lähtee pieni polku. Pyöräilijöiden kannattaa jatkaa Mäkiraiviontietä vielä sata metriä eteenpäin ja lähteä vasta seuraavaa polkua pitkin pohjoiseen. Jalkaisin kulkevat voivat ottaa mäen päältä lähtevän pienemmän polun. Kulje polkua kunnes pääset hienolle avokallioalueelle. Kuljetumpi polku kaartuu länteen ja lähtee alaspäin mutta jatka matkaa ylös oikealle kohti mäen huippua. Polku katoaa paikotellen mutta kalliolla on helppo kulkea. Saavut mäen päälle. Seuraava rasti on oikealla idässä noin sadan metrin päässä mutta tällä välillä ei ole kunnollista polkua. Kulje notkon yli seuraavalle mäen huipulle. Hieman ennen huippua pääset hyvälle koneuralle/polulle. Rasti on uran takana mäen päällä suuren kiven kyljessä.

Rasti 6

Palaa takaisin uralle ja jatka sitä etelään alamäkeen. Kulje alamäkeen kunnes vasemmalle koilliseen lähtee toinen koneura. Jatka tätä koneuraa niin kauan kunnes saavut uudelle hakkuuaukealle ja ura katoaa. Hankalakulkuisen hakkuuaukon etelälalaitaa seuraamalla (100 m) löytyy vanha ja hieno neulaspolku jota pitkin pääset seuraavalle isommalle hiekkatielle (Saarikkaantie).
Saarikkaantietä jatketaan pohjoiseen kunnes saavutaan Sumiaistentielle. Risteyksestä hieman vasemmalle näkyy bussipysäkki. Bussipysäkin takaa lähtee polku, joka vie Keiteleen rantaan. Kulje rantapolkua kunnes olet ohittanut pellon. Oikealle itään pois rannasta lähtee polku. Seuraa tätä polkua takaisin Sumiaistentielle. Rantapolkua pitkinkin saatat päästä mutta todennäköisesti kastut... Heti saavuttuasi Sumiaistentielle muuttuu Sumiaistentie Sumiaistenraitiksi. Samassa kohdassa tien itäpuolelle lähtee pieni nimetön hiekkatie. Koukkaa tänne ja lähde seuraamaan samantien pohjoiseen Sumiaistenraitin suuntaisesti kulkevaa polkua. Pellon kadottua oikealta puolelta tulee myös polkujen risteys. Jatka oikealle kohti kaakkoa. Polku tekee koukkauksen hieman etelämpänä kunnes kaartuu itään kohti rantaa ja lähtee kohti pohjoista. Seuraava rasti löytyy polun varressa olevalta penkiltä.

Rasti 7

Jatka polkua ja rantaa seuraillen pohjoiseen kunnes olet pakotettu siirtymään tielle ja sillalle, joka ylittää Suomen lyhimmän joen. Heti sillan jälkeen polku jatkuu tien oikealle laidalla rantaa seuraillen. Jatka rantapolkua kunnes saavut pienen puron ylittävälle sillalle. Ylitä puro ja jatka puron vartta vasemmalle kunnes saavut kyläkaupan nurkalle.
Kyläkauppa on avoinna klo 16 saakka. Reitti jatkuu kyläkaupan pohjoispuolelta Kirjurintietä pitkin kohti pohjoista. Kulje kirjurintie loppuun asti kunnes saavut T-risteykseen päällystämättömälle Savolantielle. Käänny oikealle itään. Jatka Savolantietä noin kaksi kilometriä  Rajumäen päälle ja toiselle puolelle kunnes tien vasemmalta laidalta löydät polun ja opasteet Hitonhaudalle.
Kierrä Hitonhaudan luontopolku ympäri. Seuraa hitonhaudan omia opasteita siten, että lähdet ensin vasemmalle yläreitille. Yläreitin huipulta löydät myös nuotiopaikan ja seuraavan rastin.

Rasti 8

Hieman ennen nuotiopaikkaa vähällä käytöllä ollut polku erkanee kohti pohjoista. Harrasta polun huoltoa ja lähde kohti pohjoista. Yritä pysyä polulla vaikka se välillä katoileekin kanervikon sekaan. Kulkemalla jatkuvasti pohjoiseen päädyt lopulta Salkkarintielle. Kulje Salkkarientietä vähän matkaa oikealle itään ja käänny ensimmäisestä risteyksestä oikealle. Vähän matkaa noustuasi ylöspäin lähtee oikealle pöpelikköön hyvin heikosti erottuva polku. Jatka polkua pitkin. Polku paranee hyvin nopeasti ja on paikoin erittäin hienoa kalliopaanaa! Polku yhdistyy lopulta Hitonhaudan alareittiin. Tee vielä koukku oikealle katsomaan varsinaista hitonhaudan rotkoa. Palaa takaisin ja jatka Hitonhaudan polkua pitkin takaisin Savolantielle.
Palaa Savolantietä pitkin takaisin Sumiaisten kylälle. Kulje nyt kylän pääraittia pitkin. Tarvittaessa voit vielä käydä myös kaupassa. Jatka Sumiaistenraittia pitkin etelään kunnes saavut kirkon kohdalle. Tien oikealta puolelta löytyy polku jota voit kulkea sillalle saakka. Sillan jälkeen taas jatkuu polkua oikealle kunnes saavut urheilukentälle. Kentän ja tien välissä kulkee polkua urheilukentän kulmaan asti. Vaihda tien itäpuolelle ja kulje nyt samoja polkuja kuin tullessasi mutta tällä kertaa etelään. Saavut lopulta bussipysäkille Sumiaistentien varteen. Palaa Saarikkantielle, jota toiseen suuntaan kuljit aiemmin, ja jatka Saarikkaantietä etelään n. 2,2 kilometriä. Oikealle kääntyy nimetön hiekkatie. Jatka hiekkatietä ja heti noin 30 metrin päästä vasemmalle lähtevää leveää polkua. Vasemmalle (etelään) lähteviä polkuja on kaksi. Voit valita kumman tahansa mutta itäisempi versio on viihtyisämpi. Jatka tätä polkua kunnes saavut seuraavalle rastille polkujen risteykseen.

Rasti 4 - uudelleen

Jatka leveää hiihtopaanaa pitkin länteen kunnes saavut sähkölinjalle. Seuraa hiihtopaanaa ja sähkölinjaa etelään kunnes oikealle länteen lähtee pieni polku. Siirry polulle, joka pian ylittää pienen suon. Varo huonokuntoisia pitkoksia. Tämäkin polku on hieman kärsinyt käytön vähyydestä mutta nyt korjataan tilannetta. Suon ylityksen jälkeen saa alamäkeen lasketella kunnes saavutaan pellon laitaan. Pellon reunaa pitkin pohjoiseen kulkee edelleen polku jota pitkin kuljetaan pellon loppuun ja päästään taas metsän siimekseen. Polku on aluksi oikein hyvä mutta viherikön laidalla on hieman heiniintynyt. Pohja on helppokulkuinen ja tasainen vaikka polkua onkin paikoin vaikea havaita.
Polku päättyy pienelle hiekkatielle. Hiekkatietä pitkin jatketaan vasemmalle länteen kunnes saavutaan Huutjärventielle. Jatka Huutjärventietä oikealle pohjoiseen niin pitkälle kunnes saavut Huutjärventien ja Soidinmäentien risteykseen. Tässähän oli jo tulomatkalta tuttua tietä! Palaa tulomatkalta tuttua polkua pitkin ja kertaalleen käydylle rastille. Leimaa rasti uudelleen!

50 km reitti erkaantuu

Jatka rastilta länteen nyt uutta polkua ja suorinta reittiä Pitkämäentielle. Pitkämäentietä jatketaan vasemmalle etelään niin pitkään kunnes Mörköpolun opasteita tulee vastaan. 50 kilometrin reitti kääntyy nyt oikealle Jurvonharjulle ja kulkee Mörköpolkua pitkin takaisin kisakeskukseen. Rasti 17 löytyy polun varrelta.

Rasti 9  - 75 km ja 100 km reitit

Pidemmät 75 km ja 100 km reitit seuraavat Mörköpolun opasteita etelään Suolahden suuntaan aina Mörkökoskelle saakka. Välillä kuljetaan mäntykankaalla ja välillä kuusikossa mutta aina polku on hyväkuntoista ja helposti poljettavaa. Mörkökoskella on nuotiopaikka jossa voi olla hyvä hetki hengähtää.

Rasti 10

Mörkökoskelta reitti jatkuu Suolahteen aluksi polkua pitkin ja sitten hiekkateitä. Saavut lopulta taas Sumiaisten tielle. Ylitä tie ja jatka Ruotintietä niin pitkälle kunnes kevyen liikenteen väylä lähtee vasemmalle. Huomaa heti kevyen liikenteen väylän alussa vasemmalla olevat hienot vanhat rakennukset ja upea kallio. Jatka tätä kevyen liikenteen väylää koko ajan rantaa seuraillen niin pitkälle kunnes pääset Suolahden satamaan ja lopulta vanhalle rautatieasemalle. Rautatieasemalla ylitä rautatie höyryveturin kohdalla ja jatka samaa linjaa Suolahden keskustaan kunnes löydät S-marketin ja K-marketin. Jos tarvitset lisää evästä niin hyödynnä keskustan palveluita.
S-marketin ja matkahuollon välistä lähtee vasemmalle itään Lastaajankatu. Kulje Lastaajankatua kunnes pääset vasemmalle Kellosepänkadulle. Käänny heti seuraavasta risteyksestä oikealle Iinanraitille. Iinanraitti muuttuu ulkoiluväyläksi. Jatka itään kulkevaa väylää pitkin. Reitti muuttuu Pajakujaksi, joka lopulta yhtyy Katvelankatuun. Katvelankadulle päästyäsi nousee heti vasemmalta polku jyrkkään mäkeen kohti Kylänmäen huippua ja vesitornia. Nouse polkua pitkin mäen päälle. Seuraava lasti löytyy vesitornin aidasta.

75 km ja 100 km reitit erkanevat

Polku jatkuu vesitornin eteläpuolelta alaspäin kaakkoon ja laskeutuu lopulta Telakkakadulle. Laske Telakkakadun koulun ja pienen mäen välistä alas jäähallin nurkalle ja Kaartotielle. Kaartotietä pitkin palaa taas tutulle Sumiaistentielle. Kulje Sumiaistentietä vasemmalle pohjoiseen pienen joen ylitse Keiteleentien risteykseen asti. Pisin 100 km reitti jatkaa Keiteleentietä pitkin oikealle kaakkoon. Nyt 75 km reitti jatkaa suorinta reittiä kohti maalia.

Rasti 11 - vain 75 km reitti

75 km: Jatka vielä Sumiaistentietä parikymmentä metriä Tyynelänkadulle. Jatka Tyynelänkatua noin 450 metriä kunnes Tyynelänkatu muuttuu Ilomäentieksi ja samassa kohdassa vasemmalle ylämäkeen lähtee polku. Siirry polulle. Seuraile polkua pohjoiseen / itään kunnes tulet polkujen risteykseen. Valitse aina oikealle ja itään kulkeva polku. Älä erehdy vähän käytetyille tukkoisille poluille. Olet oikealla reitillä jos päädyt hienon avokallioisen mäen päälle katselemaan avohakkuumaisemaa. Reitti jatkuu tämän mäen kyljestä koilliseen kulkevaa hyvää polkua pitkin. Jatka koilliseen äläkä erehdy risteyksissä kääntymään vaan valitse aina suoraan kulkeva polku kunnes päädyt pienelle hiekkatielle. Jatka hiekkatietä vähän matkaa (170 m) ylämäkeen. Erittäin heikosti erottuva polku lähtee oikealle. Kohta on merkitty punavalkoisilla nauhoilla ja rastilla.

Rasti 9

Siirry polulle ja seuraa polkua koilliseen Kataamäen yli ja kunnes päädyt hiekkatien päähän. Jatka nyt 100 km loppuohjeen mukaisesti. Kts. ohjeen lopusta kohta “Rasti 9 - uudelleen”

Rasti 12 - vain 100 km reitti

100 km: Jatka Keiteleentietä kunnes saavut Äänekoskentielle. Äänekoskentietä jatketaan vasemmalle kaakkoon n. 700 metriä. Oikealle lähtee puomitettu hiekkatie. Kulje hiekkatietä kunnes metsän laidasta samaan suuntaan ylös mäkeen jatkuu polku. Nouse polkua pitkin mäen rinteeseen ja jatka polku vasemmalle kaakkoon. Jatka samaa polkua niin kauan, että päädyt Valtran tehdasalueen aidan kulmaan. Kulje aitaa seuraava polkua pitkin vasemmalle kunnes päädyt Sirkkaharjuntielle. Sirkkaharjuntietä kuljetaan oikealle etelään, alitetaan Suonenjoentie ja päädytään Pienen Sirkkalammen rantaan. Polku lammen itärantaa seuraillen etelää kohti. Kulje polkua kunnes lampi loppuu ja muuttuu suoksi.  Heti Ison Sirkkalammen alettu haarautuu polku. Jatka ylämäkeen harjulle nousevaa polkua. Päästyäsi harjanteen päälle kulje harjannetta pitkin niin kauan, että vasemmalle haarautuu pieni polku, joka vie Korkeakoskentielle. Jos näet oikealle puolella hiekkakuopan niin tulit jo liian pitkälle. Ylitä Korkeakoskentie ja jatko pikkutietä pitkin ylemmäs harjulle. Oikealle lähtee polku, joka kulkee hetken sähkölinjaa pitkin ja nousee sitten aivan harjun päälle. Täältä löydät seuraavan rastin.

Rasti 13 - Hallalähde

Jatka harjun päällä kulkevaa polkua kaakkoa kohti kunnes saavut taas Korkeakoskentielle. Jatka Korkeakoskentietä etelään kunnes saavut kunnanrajalle ja seuraavaan tienhaaraan. Jatka oikealle kääntyvää pikkutietä ja seuraa nyt metsoreitin opasteita kohti Laukaata ja Haapalan koulua. Metsoreitti on merkitty sinisillä maalitäplillä joita on puissa tai erikseen tehdyissä opastetolpissa. Reitillä on myös viittoja. Juuri ennen Haapalan koulua hiihtoreitti oikaisee suon poikki. Kannattaa kiertää suo ;)
Haapalan koululta edetään muutama kilometri samaa reittiä kuin viime vuoden haikissa. Nyt ei enää kuljeta metsoreittiä pitkin joten opasteitakaan ei ole. Polku jatkuu koulun takaa kaakkoon ja nousee hiljakseen harjun päälle. Seuraa koko ajan harjannetta äläkä erehdy sivupoluille tai päädyt suolle. Kulje Haapalasta noin 1,4 km harjanteita seuraillen. Vasemmalle jää ensin isompi suo ja sitten pienempi suo. Pian näiden jälkeen tulevassa risteyksessä käänny lounaaseen oikealle ja alamäkeen. Polku menee hiekkakuopan ohitse ja päätyy Hietasyrjäntien ja Viitalantien risteykseen. Jatka Viitalantietä etelään noin 600 metriä niin vasemmalle kääntyy pieni tie, joka vie seuraavalla rastille ja Hallalähteelle. Älä erehdy kääntymään aikaisemmasta risteyksestä, jossa on metsoreitin opasteita. Ole varovainen lähteellä, koska sinne vievä polku ja itse lähteen alue on yleensä hyvin märkä ja liukas. Itse lähde on erittäin kaunis ja tarjoilee erinomaista vettä. Älä sotke lähdettä!

Rasti 14

Rastilla ja lähteellä käymisen jälkeen palaa Viitalantielle ja hieman takaisinpäin. Ota nyt oikealle lähtevä Metsoreittimerkinnöillä varustettu polku ja seuraa opasteita Hietasyrjän kodalle asti. Hietasyrjän kodalla pääset tarvittaessa suojaan. Reitti jatkuu kodan kohdalta suoraan supasta ylöspäin pientä polkua pitkin. Nyt siis erotaan jälleen kerran metsoreitistä. Nouse harjanteen päälle ja seuraa kangaspolkua pohjoiseen. Polku yhdistyy suurempaan polkuun. Jatka oikealle pohjoiseen ja seuraavassa risteyksessä vasemmalle. Jatka tätä polkua kunnes taas yhdistytään toiseen polkuun, T-risteys. Jatka oikealle pohjoiseen kunnes vasemmalle lähtee pienempi polku. Kulje pienempää polkua kunnes pääset isommalle polulle ja käänny oikealle koilliseen ja päädyt Korkeakoskentielle.
Siirrytään Korkeakoskentien pohjoispuolelle. Sama kangasmaasto jatkuu mutta vaihtelevampana. Ensin koneuraa pitkin siirrytään koilliseen pienelle metsätielle. Koneura kulkee ensin hakkuuaukon laidassa kunnes siirtyy vasemmalle metsän puolelle. Hakkuuaukkoa ei ole piirretty karttaan. Juuri ennen tiehen liittymistä koneura katoaa.
Jatka metsätietä vasemmalle pohjoiseen. Metsätie muuttuu tien päässä poluksi/koneuraksi. Jatka polkua, ylitä oja ja pian tämän jälkeen käänny vasemmalle vähemmän käytetylle koneuralle. Risteyksessä on pari merkintää punavalkoisella kuitunauhalla.
Jatka tätä koneuraa suurelle hakkuuaukolle. Onneksi aukko on mäntykankaiden tapaan helppokulkuinen. Koneura jatkuu luoteeseen aukon läpi ja on lähes koko matkalta ajettavissa. Riittää, että etenee aukon vasemman laidan suuntaisesti koko ajan. Ojan kohdalla ajaminen ei onnistu ja aivan lopussa juuri ennen tielle saapumista ura katoaa / kääntyy väärään suuntaan. Viimeiset 50 metriä joutuu siis rämpimään. Rasti löytyy tien mutkasta aukon länsipuolelta ja toivottavasti myös rastin heijastin näkyy hyvin aukolle.

Rasti 15

Tietä kuljetaan lyhyt matka luoteeseen. Tien mutkasta lähtee vasemmalle luoteeseen kivinen mutta hyväkulkuinen koneura. Ura jatkuu hyvänä kunnes oikealla pohjoisessa alkaa pilkottaa metsän raja ja nuorempi tiheämpi metsä. Ura häviää hetkeksi mutta jatkamalla samaan suuntaan pääsee aivan pian uudelle uralle, joka lähtee metsän rajasta länteen. Heti ojan ylityksen jälkeen uusikin ura muuttuu hyväkulkuiseksi. Tällä pätkällä ajokelvotonta on reilut 100 metriä. Ura tuo hiekkatielle.
Hiekkatietä kuljetaan lounaseen kunnes seuraavasta risteyksestä käännytään oikealle eli pohjoiseen. Kuljetaan tie loppuun asti. Tien päässä on kota. Kodan vasemmalta puolelta jatkuu hyvä koneura luoteeseen. Koneura sukeltaa aukolta metsän keskelle ja muuttuu hankalakulkuiseksi. Ylitetään pieni oja, jonka yli on rakennettu hutera silta. Ura jatkuu kunnes oikealla alkaa pilkottaa avoin alue. Uraa kuljetaan kunnes se on aivan aukon lounaiskulmassa. Nyt siirrytään aukolle ja jatketaan aukon länsilaitaa pitkin pohjoiseen reilut 100 metriä niin päästään taas polulle. Ole tarkkana ilmansuuntien kanssa. Koneuria kulkee alueella useita ja saatat päätyä aukolle väärään kohtaan. Oikea paikka on aukon lounaiskulma ja sieltä kulkusuunta pohjoiseen aukon länsilaitaa pitkin niin päädyt seuraavalle polulle ja rastille.

Rasti 16

Polkua pitkin jatketaan vasemmalle luoteeseen, käännytään hiekkatielle oikealle koilliseen seuraavassa risteyksessä vasemmalle pohjoiseen ja saavutaan Suonenjoentielle.
Ylitetään Suonenjoentie. Kuljetaan reilu 100 m vasemmalle länteen niin päästään taas pienemmälle uralle, joka kääntyy oikealle pohjoiseen. Jatketaan tätä samaa uraa. Ura muuttuu tieksi. Tien päässä valitaan vasemmalle luoteeseen lähtevä ura. Jatketaan tätä uraa pari sataa metriä niin oikealle pohjoiseen lähtee polku. Kuljetaan polkua kunnes se tukee isommalle uralle, jota jatketaan oikealle pohjoiseen. Päädytään tien päähän rastille.

Rasti 9 - uudelleen

Jatketaan metsäautotietä vasemmalle länteen seuraavaan risteykseen. Käännytään oikealle pohjoiseen ja kuljetaan Kataamäen kylkeä seuraillen lähes tien päähän asti. Reitti yhdistyy taas 75 km reittiin!

Rasti 9 - uudelleen, 75 km ja 100 km reitin yhteinen loppu

75 km ja 100 km loppureitti: Hieman ennen tien loppua oikealle koilliseen alamäkeen lähtee polku. Tämä polku vie Saarikasjärven rantaan ja edelleen rantaa seuraillen takaisin Mörköpolulle. Käänny oikealle itään. Palaa Mörkökosken laavulle. Muista leimata rastilla.

Rasti 17 ja maali

Nyt reitti on sama kuin tullessa mutta eri suuntaan aina Jurvonharjulle asti. Mörköpolun opasteita seuraten löytää Jurvonharjulle ja edelleen eteenpäin. Rasti 17 löytyy pian harjun halkaisevan puron jälkeen järven rannalta. Muista leimata. Loppumatka maaliin etenee Mörköpolun opasteita seuraillen.